toppbue.jpg (5268 bytes)
Hjertejegeren
(c) Arne Christian Jervell 1998

HJELP, TRIKS OG TIPS.

bunnbue.jpg (6104 bytes)

 

hj.jpg (6763 bytes)

 

Innhold

  1. Kort om spillet
  2. Grunnleggende
  3. Tastaturet
  4. Passord
  5. Hete tips
  6. Lag dine egne brett
  7. "Hemmelige" koder

 

linje.jpg (2897 bytes)

Kort om spillet

Hjertejegeren er et spill laget i Java. Spillet er ganske grafikkintensivt, så du får en best opplevelse hvis du har en maskin i Pentiumklassen og en nettleser med JIT (Just In Time) kompilator.

Hjertejegeren er inspirert av to gode gamle spill (jeg hadde dem på min MSX maskin da jeg var liten), nemlig Boulder Dash og Leprechaun. Oppgaven din er å sanke inn alle hjertene på hvert brett. Når du har klart det, vil utgangen åpenbare seg (blinkende EXIT skilt).

Etter å ha klart et brett vil du få oppgitt et passord. Dette passordet anbefaler jeg at du skriver ned! Da kan du senere skrive inn dette passordet for å starte direkte på det siste brettet du kom til (se passord under).

(opp til innholdsfortegnelsen)

 

Grunnleggende

Før du kan starte spillet må du vente til det er lastet ned. Dette kan ta tid hvis du sitter på modem. Men vær tålmodig. Når du ser åpningsbildet må du klikke med musa di på det. Dette er fordi spillet trenger "fokus". Du gir det fokus ved å klikke på det. OK? Deretter kan du trykke ENTER og starte.

(opp til innholdsfortegnelsen)

 

Tastaturet

Hjertejegeren kan forhåpentligvis styres med piltastene. Jeg har imidlertid fått noe tilbakemelding om at enkelte sliter litt med det, så nå kan du alternativt benytte disse tastene:
Z - Venstre
X - Høyre
K - Opp
M - Ned

Fordi du sikkert kommer til å kjøre deg fast et par ganger, kan det også være greit å kjenne til ESC knappen. Trykker på du den, begår hjertejegeren selvmord, og du kan prøve igjen, hvis du har flere liv.

(opp til innholdsfortegnelsen)

 

Passord

Når tittelbildet er på skjermen, kan du hoppe rett til et brett du har kommet til tidligere ved å trykke på P. Du blir bedt om å taste passord, og du må skrive det inn NØYAKTIG slik du fikk det oppgitt (store og små bokstaver betyr ikke det samme). Trykk så ENTER. Du vil ikke få noen bekreftelse eller avkreftelse på om du har tastet inn et gyldig (korrekt) passord, men hvis du nå starter spillet med ENTER, vil du kjapt finne det ut på egen hånd.

(opp til innholdsfortegnelsen)

 

Hete tips

Jeg har ikke tenkt å røpe alle hemmelighetene, det er nemlig meningen at du skal utforske dette selv. Men her er et par stikkord:

  1. Du skal sanke hjerter.
  2. Utgangen er blokkert til du har sanket ALLE hjertene.
  3. Bomber kan sprenge bort hjerter som du skulle ha sanket. Det er trist og bør unngås.
  4. Bevegelige objekter kan dyttes ett og ett av gangen.
  5. Bevegelige objekter kan skli ned fra glatte overflater dersom det er plass til det.
  6. Hjertejegeren får veldig vondt hvis har får noe i hodet.
  7. Speil snur ting opp-ned.
  8. Bomber kan sprenge hvis de treffer noe hardt.
  9. Bomber kan sprenge hvis noe hardt treffer dem.
  10. Ballonger kan løfte bevegelige objekter.
  11. Husk punkt 3 og at ballonger er glatte.
  12. Tommelfingeren sier: Ikke "spis" mer gress enn nødvendig når det er brett med ballonger på.

(opp til innholdsfortegnelsen)

 

Lag dine egne brett

Hvis du er i den heldige situasjonen at du surfer med Internet Explorer v4.0 eller senere (evt en annen ny browser som støtter Java 1.1), kan du om du ønsker lage dine egne brett! Det er lett, og jeg skal forklare hvordan snart. Men først vil jeg oppfordre deg til å sende eventuelle kreasjoner til meg, så kan jeg legge dem inn permanent i spillet.

Det ligger to forskjellige versjoner av Hjertejegeren på siden min. Du må benytte denne versjonen av spillet for å lage egne brett. Foreløpig er brettgeneratoren egentlig mest tiltenkt meg selv, så dette bør du lese for å forstå hva som foregår:

På åpningsskjermen trykker du "-" (bindestrek) (evt minus om du vil). Du vil da få opp et "flytende" vindu med en del grå brikker + noen knapper. Dessuten blir selve spillflaten helt svart.

Fra det flytende vinduet kan du velge hvilken type brikke du ønsker å plassere på spillebrettet (som er svart nå). Klikk ganske enkelt på brikken som ligner på din favoritt. Den vil endre seg fra kjip grå til koselig farget. Nå kan du med musen din "tegne" med denne brikken på spillebrettet.

Velg nå en ny brikke og tegn mer. Kjenn den kriblende følelsen av kreativitet vokse i deg og kast deg ut i det.

Hint: Hvis du klikker med høyre museknapp over spillebrettet, sletter du brikkene som ligger der. Kan være nyttig, så slipper du å velge den svarte firkanten hele tiden.

Når du føler for det kan du teste brettet ditt. Da trykker du på "test brett" knappen, og vips. Vær oppmerksom på at du må dø tre ganger eller komme deg til utgangen før brettgeneratoren blir tilgjengelig igjen.

Velger du "avslutt redigering", kommer du tilbake til hovedvinduet som om ingenting hadde skjedd. Men når du senere trykker på "-" igjen kan du fortsette på brettet du holdt på med.

Hva nå? Du har laget et fett brett, og det er ingen grunn til at du er den eneste som skal få glede av det. SEND DET TIL MEG pr e-mail. En primitiv funksjon for dette er lagt inn: Du trykker på knappen "vis kode" i brettgeneratorvinduet. Da får du opp et tekstfelt med en beskrivende tekst i + en merkelig linje. Den merkelige linjen er en kodet versjon av brettet ditt, og det er prekært at du ikke kødde med denne teksten. Bare merk ALL teksten i tekstvinduet og kopier den. Lim den deretter inn i en e-mail og send den til meg. Tusen takk!

Superbrukertips: Hvis du vil fortsette på et brett du holder på å lage en annen dag, kan du gjøre følgende (gjelder kun superbrukere som forstår hva jeg mener):
1. Velg "vis kode" og kopier alt du ser.
2. Lim det inn i et notepad dokument og lagre det.
3. Senere tar du fram dette notepad-dokumentet og merker og kopierer alt.
4. Gå inn i brettgeneratoren og velg "vis kode".
5. Erstatt nå all teksten i dette vinduet med din egen (den du kopierte fra Notepad).
6. (det VIKTIGSTE punktet): Slett ALT som ikke er kryptisk. Det eneste som skal stå igjen i tekstfeltet er den merkelige linjen med alle de rare tegnene. INGEN linjeskift, INGENTING annet! KUN denne ene linjen, altså. Når du da trykker "tilbake til brettgeneratoren" vil du få opp hele brettet.

Jeg vet at dette er en skitten måte å gjøre det på, men ikke bry deg! Hvis du ikke får det til er det du som knoter.

(opp til innholdsfortegnelsen)

 

"Hemmelige" koder

Sitter du HELT fast på et brett, kan du prøve å skrive inn en av kodene under for å gå til neste (feigt!):

Brett  1: e2=ah
Brett  2: u2=wm
Brett  3: G2=dF
Brett  4: %2=zL
Brett  5: K2=8t
Brett  6: j2=$J
Brett  7: 62=!p
Brett  8: f2=34
Brett  9: 52=9y
Brett 10: k2=x7
Brett 11: u2Cam
Brett 12: G2CwF
Brett 13: %2CdL
Brett 14: K2Czt
Brett 15: j2C8J
Brett 16: 62C$p
Brett 17: f2C!4 (Laget av May-Anita Ekren)
Brett 18: 52C3y (Laget av May-Anita Ekren)
Brett 19: k2C97 (Laget av Kjetil Svendsberget)
Brett 20: u2Cxm (Laget av Pål Orby)
Brett 21: G2HaF (Laget av Kjetil Svendsberget)
Brett 22: %2HwL (Laget av Kenneth Opdahl)
Brett 23: K2Hdt (Laget av Helene Jensen)
Brett 24: j2HzJ (Laget av Helene Jensen)
Brett 25: 62H8p (Laget av Nils-Otto Negård og Ben Saunders)
Brett 26: f2H$4 (Laget av Nils-Otto Negård og Ben Saunders)
Brett 27: 52H!y (Laget av Nils-Otto Negård og Ben Saunders)
Brett 28: k2H37 (Laget av Ben Saunders)
Brett 29: u2H9m (Laget av Ben Saunders)
Brett 30: G2HxF (Laget av Ben Saunders)
Brett 31: %2caL (Laget av Ben Saunders)
Brett 32: K2cwt (Laget av Christian Bjartli)
Brett 33: j2cdJ (Laget av Jens Sevaldson)
Brett 34: 62czp (Laget av Jens Sevaldson)
Brett 35: f2c84 (Laget av Jens Sevaldson)
Brett 36: 52c$y (Laget av Vegar/Jens Sevaldson)
Brett 37: k2c!7 (Laget av Christian Bjartli)
Brett 38: u2c3m (Laget av Knut Arild Johansen)
Brett 39: G2c9F (Laget av Audun Myhre)
Brett 40: %2cxL (Laget av Kim Hoftvedt)
Brett 41: K2-at (Laget av Bjørnar Valen)
Brett 42: j2-wJ (Laget av _e|H ioZz_)
Brett 43: 62-dp (Laget av Michelle Elizabeth James Viken)
Brett 44: f2-z4 (Laget av oda4)
Brett 45: 52-8y (Laget av Per Hansen)
Brett 46: k2-$7 (Laget av Lise Danielsen)
Brett 47: u2-!m (Laget av Lise Danielsen)

Dette er alle brettene som er laget foreløpig. Lag gjerne et nytt og send til meg! (Se her hvordan).

(opp til innholdsfortegnelsen)


linje.jpg (2897 bytes)

Lykke til!


linje.jpg (2897 bytes)

Tilbake til Hjertejegeren          Tilbake til hovedsiden